2017.01.14 15:35
Andrei

Csak a Google SEO! És a Bing, Yandex, Baidu, Facebook, Yahoo?


Magyarországon ma egypólusú a SEO. A cégek kizárólag a Google-ra specializálódnak a nyelvtől függetlenül. És mi van Bing, a Yandex és a Baidu keresőkkel, netán a Yahoo-val? És a Facebook Search, meg a hirdetések, vagy a DMOZ, GPR és az Alexa Rank? Íme...


Előre szólok, hogy ez egy terjedelmes bejegyzés, mert megpróbálok sok évnyi tapasztalatot összeszedni úgy, hogy a laikusok is megértsék.

 

Teljesen felesleges a Google piedesztálra emelése, mégha az a keresési piac 60%-át is fogja. Természetesen hatalmas keresési volumenről beszélünk, de egy magyar céget nem csak onnan érhetnek el. Főleg akkor, ha van a cégnek angol nyelvű oldala is. Vegyük sorra az egyes keresőszolgáltatásokat és a bekötött hirdetési rendszereket. És igen. Az érkezési élményindex fontos a hirdetések szempontjából, mivel alacsonyabb visszafordulási arányt és magasabb időtöltést generálnak, illetve olcsóbb lesz a CPC is.

 

Google Search (GSN) és Google Adwords

 

Ez ma "A kereső". A piac nagyját uralja. A legjobb relevanciát biztosítja, amelyet a Google Analytics elterjedése is segít. Hiszen képes lekövetni az előzményeinket akár ezekkel is. Így aztán jobban az izlésünknek megfelelő találati listát képes röptében összeállítani. Emellett a predikciós képessége is a legjobb a keresőszolgáltatások között ugyanezen okból.  Ez az oka annak, hogy a legtöbb keresőoptimalizálással foglalkozó cég kizárólag a Google keresési platformjára fekszik rá, és semmi másra. A szentháromság a GSN SEO, az on-site optim és az Adwords. Minden mást felejtsünk el. Pedig Ázsiában sokkal erősebb a Yandex és Baidu. 

 

Facebook Search és Facebook Ads

 

Igen, itt is van keresőoptimalizálásra lehetőség. Mark Zuckerberg üdvöskéje és talán az első komolyabb Hacklang fejlesztés a Facebook Search mai változata volt. Ez az a tevékenység és érdeklődési kör alapján működő ajánló rendszer, amely minden profilba be van ékelve. Amikor valaki keres egy embert vagy oldalt a Facebook-on, akkor már nem egy relatív statikus kereső jelenik meg az exakt keresésekkel, hanem keresőkifejezésre legrelevánsabb, a legrövidebb úton elérhető (pl két ismerős van közöttünk) és legnagyobb interakcióval rendelkező oldalak jelennek meg. A Facebook Search és az Edge Rank aládolgozik a kampányoknak, a keresésnek és az idővonalnak is. A tag-eléssel és a jó beállításokkal ugyanúgy pozícionálhatunk Facebook-on belül, mint a Google-ben. Ha kirakunk egy posztot, ami az oldalunkra mutat és a normál SEO elvárások szerint kulcsszavazzuk és tag-eljük, akkor bizony a virális terjedés és a keresési megjelenés is sokkal jobb lesz. Ezzel elég nagy forgalmat lehet a weboldalunkra terelni. Egy jól megkomponált poszt, akár a napi forgalom 20-30, vagy akár 50-70 százalékát is hozhatja. Ezek viszont magas lepattanóval és alkalmi jegyekkel rendelkeznek a Facebook keretes megjelenítése miatt (bounce rate 90-95 %, returning visitors 0,5-1 %). A Facebook Ads jobb pozíciókat biztosít olcsóbban a jól beállított Facebook oldalak, illetve posztok esetén. Rengeteget lehet vele spórolni.

 

Bing és Bing Ads

 

Amikor teljeskörűvé vált a magyar nyelvi támogatás és a Windows 10 is megjelent azt vártuk, hogy robbanásszerű elérés érkezik a Microsoft keresőjéből. A Bing annak ellenére, hogy egyre inkább lokalizálja a keresőszolgáltatását, nem tud igazán nagyot húzni a Bing Search-el. Már alakulnak a találati listák, de kicsit olyan az érzésünk, mintha a Google-ből emelné át egy-az-egyben. Az optim szabályok azonosak itt. Elsősorban angol nyelvterületre ajánlott. Mivel azonban a magyar cégek elfelejtették vagy fel sem fedezték ezt az eszközt, így ha most pozíciót szerzünk, akkor azzal hozhatunk kb 3-4 százaléknyi  látogatót onnan is a magyar keresésekre. Angol nyelvterületen ez ennek kb a duplája lehet. A Bing Ads amikor legutóbb néztem még mindig az angol nyelvterületet erőltette. Elsősorban USA, Anglia, Ausztrália és más kimondottan angol nyelvű országok célozhatóak. Nincs display hálózat, mint a Google-nél. A kezelőfelület egyszerűbb és a célzás pedig jóval pontatlanabb. Ráadásul nem is igazán olcsóbb a Google Adwordsnél. 

 

Search Engine Optimization - EMEA, USA

 

Yahoo Search és Gemini

 

Ez a cég a nagy szívfájdalmam. Ez volt az első kereső - és akkoriban ez volt "A kereső" - amit használtam közel két évtizede. A Yahoo-t éppen az újabb Altaba névre keresztelt bukásra készül. Rendszeresen elmegy a piac a cég mellett. Hiába a Yahoo volt a nem alternatív (pl Altavista) keresőszolgáltatások ősanyja, a rossz döntések egyre jobban tönkre tették a céget és a keresési algoritmus is gyenge. Pedig potom pénzért (1 millió dollár) megvehették volna a Google akkor még névtelen algoritmusát, amely ma 500 milliárd dollárt érő vállalkozást tart fent. Szóval ma már a Yahoo alternatív keresőnek minősül és nagyjából a találatok 0,5-1 százalékát képes szállítani angol nyelvterületen. A Gemini (kb mint a GSN) hirdetési platform nem képes igazán releváns konverziókat hozni és az egész rendszer kb a kétezres évek elejét idézi.  Egyre kevesebben használják a rendszert és egyre lassul a Yahoo fejlődése. Lassan kihúzhatjuk a listáról, mint létező termék. Számottevőnek pedig már néhány éve nem nevezhető.

 

Yandex és Rambler

 

A Yandex (Яндекс) egy elsősorban oroszokra és az orosz utódállamokra szakosodott kereső. Legalább akkora piaca van, mint Európában a Google-nek. Ha van angol nyelvű oldalad, akkor érdemes erre is rágyurnod, ha orosz vagy más szláv nyelvű oldalad is van, akkor meg végképp. Sokkal nagyobb forgalmat képes szállítani a szláv nyelveken, mint a Google. Tényleg.  Sőt a Google és a Bing is vélhetően támaszkodik erre a szolgáltatásra, hiszen natív nyelvi kereső. Kistestvére a Rampler (Рамблер), amely nagyjából ugyanazt nyújtja, mint a Yandex, csak kevesebb kiegészítő szolgáltatással. Az szláv piac nagyját (kb 80%) ők viszik. Sem a Yandex, sem a Rambler hirdetési platformját nem használtam még sosem. Úgyhogy erről nem tudok nyilatkozni. A keresési hálózatra nagyjából ugyanaz a szabályrendszer vonatkozik, mint a Google keresésekre. Egy kivétellel. A Yandex 1-2 éve törölte a linkelést, mint kiértékelési szempontot. Vagyis nem érdemes linkmarketingre költenünk, ha a Yandexben akarunk pozíciót. Sőt, a félrelinkelések miatt még akár büntetést is kaphatunk. Egy több nyelvű oldalon (pl közösségi oldal, vagy vállalkozás) tudja hozni ugyanazt látogatói folyamban az orosz nyelvnél, mint a Google az angolnál. 

 

Baidu és Sogou

 

A Baidu (百度) elsősorban a másfél milliárdos kínai és ázsiai nyelvekre szakosodott kereső. Nagyjából ugyanazt képes biztosítani a kínai nyelv esetén, mint a Yandex az orosz nyelvnél. Jelentős forgalom és relatív jó konverziós arány szóképet használó nyelvek esetén. Kis testvére a Sogou (搜狗搜), amely úgy viszonyul a Baiduhoz, mint a Rambler a Yandexhez. Itt a Google és a Bing a fasorban sincs. Úgyhogy érdemes a Baidun pozíciót szerezni például kínai tőke becsábításához a magyar piacra. Kína kulturális különbségei (zártabb kommunikáció, és a pénznek helyet kereső gazdaság) miatt akár innen érkezhet komoly üzleti ajánlatunk, ha jók a pozícióink. Folyamatosan bővülő keresési piac "kínai Google algoritmussal". Nagyon olyan, sokkal olcsóbb, de azért vannak hibái. Tessék ezzel is ismerkedni.

 

Arab keresők - Yamli, Yoolki, Eiktub

 

A kényelmes arab világ nem igazán fejleszt saját szolgáltatást. A három legnagyobbnak tartott keresőszolgáltatás mindegyike a Google Search szolgáltatását használja egyedire szabott listákkal és kinézettel. Kiábrándító, de az arab nyelv megint csak a Google. Sajnos azt kell mondjam, hogy nincs "arab kereső".

 

SEO görcsölés: Page Rank

 

Rengetegen emlegetik a Google Page Rank és az Alexa Rank - néha a DMOZ Rank - fogalmát. Úgy csinálnak, mintha ez a tényező számítana. Húzzúk fel az oldalt, a tartalom meg le van szarva. Szeretnénk illusztris pozíciót. Pedig SEO szempontból ezeket nyugodtan elfelejthetjük.

 

Mivel a DMOZ alapvetően listagazdák kezében van, ezért nehezen fogunk bekerülni egy jó pozícióba. Leginkább a listagazdák a saját érdekkörüket minősítik fel. Ez saját tapasztalat. Lehet vele vitatkozni. Forgalmi és besorolási szempontból csak annyi jelentősége van, hogy szerepel-e a KMOZ vagy DMOZ adatbázisban az oldal, avagy sem.

 

A Google Page Rank már egy devalvált tényező. Vagyis közel sem ér annyit, amennyit a SEO dumaládák vetítenek rá. Ne tessék kérem ezzel az értékkel foglalkozni. Van olyan GPR 0 (megvont bizalmi index) és GPR 1 oldalam, amely 50-100 milliós keresési listában 4 éve top 1 pozícióban van a saját kulcsszavaira. 

 

Az Alexa Rank egy mutató, amely a forgalom alapján történő besorolást végzi. Százmilliónyi domaint figyel az Alexa és rengeteg adatot képes elemezni. Rosszul. Az a tapasztalatom, hogy SEO szempontból nincs jelentősége. Van olyan egylapos weboldalam, amely napi 400 látogatóval és 5000 lapletöltéssel bent van az Alexa szerint a világon a 80000 leglátogatottabb weboldal között. Ez maximum azért jó, mert felkerül az oldal egy jó pár listára, ahonnan kapunk ingyen visszalinket. Persze ebben semmi relevancia nincs, úgyhogy az Alexa Rank és pozíció nem fog minket az egekbe repíteni.

 

Tehát baromira nem ezek értéke a mérvadó hanem az, hogy az oldalad hol is van a keresőszolgáltatások találati listáin.

 

SEO görcsölés: Linkstratégia

 

Ha engem kérdezel, akkor a linkstratégia még egy bőr lehúzása az ügyfélről. Egy kattintással építhetek neked 30 ezer linket, de ezek a legjobb esetben csak szinten tartják, rosszabb esetben lerontják a besorolásodat. Végső esetben pedig a keresőszolgáltatások linkmérgezés vagy éppen irreleváns linkek miatt büntetik és törlik az oldalad a keresési listáikról. A PR cikkek és blog bejegyzések (szintén PR cikkek) továbbra is jók, ha azok SEO szempontból is jól be vannak lőve. 

 

A fenti SEO tapasztalatok összegezve

 

Alternatívák megismerése: Természetesen még mindig a Google az anyánk, ha Magyarországról és a magyar nyelvről van szó. Ettől függetlenül érdemes foglalkozni az alternatívákkal, mert onnan is behozhatunk közel akkora látogatói folyamot, mint a Nagy Testvér háza tájáról. A szláv - vagy inkább cirill - nyelvek esetén a Yandex, a szóképes - főleg kínai - nyelvek esetén pedig ott a Baidu. Ugyanúgy rendelkeznek webmester eszközökkel, és ugyanúgy a keresőoptimalizálás szabályait betartva lehet ezek keresési találati listáin előre jutni. Ne viszolyogjunk, hanem ismerkedjünk meg ezekkel az alternatív lehetőségekkel. Mert ahogyan mi nem gondoltunk ezekre a szolgáltatásokra eddig, úgy a konkurencia sem. Lépjünk mi először. Nyilván számos natív nyelvi keresőszolgáltatást felemlegethetnénk. Például csak a spanyoloknál ott a baszk Kaixo, a valensziai Apali, vagy éppen a galíciai GaliciaCity, de ezek messze nem olyan jelentősek, mint a Google. Nem éri meg ezekre energiát pazarolni. Magyarországon nem is tudok említésre méltó keresőszolgáltatást. Kicsi a piac és egy sem képes eredeti ötlettel előrukkolni, így a legtöbb a Google API-ra támaszkodó mashup. 

 

A felesleges önmarcangolás és túltolt promóció: Felejtsük ez az agyonlinkelést (linkmarketing), mert az ma már közel sem olyan értékes, mint régen. Felejtsétek el a Startlap, Linkcenter meg hasonló förmedvényeket. Inkább releváns környezetből (pl teljes PR cikkek, szakmai blogbejegyzések) hivatkozzunk az adott szekcióra. Felejtsük el a besorolás (ranking) tényezőt is. Nem lesz jobb az oldalunk egy előkelőbb Alexa, DMOZ, KMOZ vagy éppen GPR besorolástól.

 

Remélem sikerül Neked is profitálnod ebből az irományból. Nem ördögtől való a Google rendszerén kívül mást használni és megtanulni. Ráadásul ne feledd, hogy mivel te használod az alternatívákat, lépéselőnybe kerülhetsz a konkurenciáiddal szembern úgy, hogy azokon a piactereken nem lesznek ott. Hajrá!




A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához. A sütik kezeléséről további információt az Adatvédelem menüpont alatt találsz.