2017.01.23 12:41
Andrei

Telített piacon is befuthat egy tartalomkezelő rendszer


Még tavaly szántam rá közel két hónapot, hogy a régi webes tartalomkezelő rendszeremet (CMS, vagyis honlapmotor) újragondoljam, és nulláról újraírjam. Januárra már látszik, hogy megérte ezzel foglalkozni.


Még 2012-ben jött az ötlet, hogy lesz saját tartalomkezelő rendszerem, ami dobozos. Olyan alapfunkciókkal, mint a menü és tartalom szerkesztés, a slider (képforgató), a képgaléria, illetve a dokumentum- és fájlkezelő. Általában ezek azok a dolgok, amit mindenki szeretne a saját weboldalán.  

 

Már akkor jók voltak az előjelek, így a november és a december a fejlesztésekkel ment el a szabadidőmben. Decemberben kénytelen voltam rá céget alapítani, mert annyian jelentkeztek be. Nagyjából a négy év alatt 3-400 példány fogyott belőle úgy, hogy nem árultam az Envato meg hasonló oldalakon, illetve nem is hirdettem sehol. Azért sem, mert folyamatosan volt munkám.  

 

Az ügyfél visszajelzések értéke

 

Rengeteg visszajelzést kaptam az ügyfelektől, így a négy év alatt rengeteg módosítás lett eszközölve a rendszeren a használhatóság és az optimalizáltság jegyében. Mivel az ügyfelek látták, hogy folyamatos a fejlesztés, így egyre inkább akarták és ajánlották. Aztán kedzett elavulni a kódbázis, így ideje volt újragondolni.

 

Ha sikeres, ha nem, néha nem árt újragondolni

 

Két lehetőségem volt. Vagy a régi kódbázist turbózom fel, vagy újraírom. Mivel mindkettő ugyanannyi időt vesz igénybe, így az újraírás mellett döntöttem. Tavaly október és november ismét a CMS fejlesztésről szólt. Az alapelvek természetesen megmaradtak és az adatbázis szerkezete, viszont rengeteg helyen sokat egyszerűsödött a backend. A felhasználók ebből túl sokat nem éreznek, viszont az egyedi igények (modulok) ebben a rendszerben sokkal gyorsabban leprogramozhatóak.

 

Az új CMS lehetőségei

 

Például valakinek hírgép kellett a vállalati hírek megjelenítéséhez. A régi rendszerben egy hét lett volna a fejlesztés és kitesztelés. Ebben a rendszerben egy nap alatt megvoltam úgy, hogy több kiegészítő hírmegjelenítési módot is biztosít a rendszer. Nagyjából ugyanez a helyzet a bloggal is. Valakinek blog kellett. Nagyjából egy óra volt átirni a hírmodult bloggá. Így most ha kell valakinek blog vagy hírgép, akkor kb 5 perc alatt bekerül a rendszerbe és már írhat is. Ez pedig gazdasági szempontból nem elhanyagolható. 

 

A CMS alapvetően rendelkezik admin felülettel és admini jog kezeléssel, menü és tartalomszerkesztővel, amelyek blokk kezelőn keresztül építik a tartalmat.  Emellett van dokumentumkezelő modul, amit szintén alapból adok a rendszerhez. Van slider modul, blog modul, hírgép modul és most készül az új képgaléria modul (50%-on áll). Nemrég kezdtem a katalógus és a webshop modul, illetve a vásárlói fiókok fejlesztését. Alakul a dolog. A kódbázishoz nem nagyon kell nyúlni backend szinten 4-5 évig, mert mindenből a prompt fejlesztési trendek voltak a fókuszban. A rendszer támogatja a legfrissebb PHP és SQL verziókat, illetve a kliens oldali szkripteket is visszanyestem alapkészletre, vagyis egyszerűsítettem. Nem használok harmadik féltől származó függvénykönyvtárat és keretrendszert (backend és frontend). Egyedül a jQuery az, amit helyi tárból húzok be. Tehát nem fog összeomlani egy-egy böngészőfrissítésnél a weboldal.

 

Az eddigi "mindenből modulból egy lehet"  helyett bárhova és bármi beszúrható egy kattintással. Sokkal több a visszajelzés a felhasználó felé is, így a support megkeresés kb nullára redukálódott. Egyszer megmutatom ügyfének a rendszer kezelését és utána már nem akad el.

 

Szóval novemberben fejeztem be az alapokat. Ha jól számolom, akkor eddig tizennégy példány kászült el belőle. Tehát ha azt nézem, akkor már most nullán van a két hónapos állásidő, vagyis a fejlesztés. Nagyjából heti három weboldal tud elkészülni az új rendszerrel. A kusztomizáció itt a szűk keresztmetszet. A grafikusokkal való kommunikáció, a feje tetejére állított elgondolások. De mivel az ügyfél aki számít, így leprogramozom. Szeretem a kihívásokat. Az elkészült weboldalak mellett jelenleg kilenc aktív projektem van és három további konkrét megrendelés már a szerződési szakaszban van. Szájról-szájra terjed az ajánlás. Aki kipróbálja, az akarja.

 

Mi a siker titka?

 

Az ügyfelek látták, hogy folyamatosan fejlesztek az igényeik szerint. Egyre kényelmesebb és egyre szerteágazóbb tudású termék lett a végére. Az új rendszer még kényelmesebb, még egyszerrűbb és kézre áll mindenkinek. A túlgondolt vagyis túlbonyolított részeket egyszerűen kivágtam a szemétbe. A másik titok az, hogy felár nélkül kapnak meg olyan dolgokat, amelyek egy átlagos kereskedelmi CMS esetében fizetősek. Tehát egy kisvállalkozás már az alappal is egy jól felszerelt weboldalt kap. Nem kell senkinek már OS CMS (Wordpress, Joomla, Drupal), mert az túl van bonyolítva, lomha és sebezhető. Inkább valami egyedit szeretnének. 

 

Az évek alatt mindig az ügyféllel együtt dolgoztam a sikerekért. Az ügyfél sikere az én sikerem. Ha ő befut, a weboldalla és megkönnyíti a munkáját, akkor elégedett lesz. Az ár itt másodlagos tényező. Az cégek hajlandóak bármennyit áldozni egy személyreszabott, jól kezelhető rendszerre. Mert ezzel rengeteg időt spórolnak. Ráadásul a gyors fejleszthetőség miatt szinte azonnal tudnak reagálni a piaci igényekre, kihívásokra. Ez pedig kecsegtető minden vállalkozás számára.




A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához. A sütik kezeléséről további információt az Adatvédelem menüpont alatt találsz.